Naisten logiikkaa

Knoukka

Well-known member
Tuo Nestlen toiminta on kyllä hyvin tarkasti dokumentoitu. Täytyy olla aika kova asennevamma jos ei sitä halua uskoa.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
KnowHow sanoi:
Tuo Nestlen toiminta on kyllä hyvin tarkasti dokumentoitu. Täytyy olla aika kova asennevamma jos ei sitä halua uskoa.
En epäile, etteikö siinä ole kritisoitavaa. Selkeästi näkee, että taalankuvat silmissä on otettu uusi markkina-alue haltuun. Mutta mua kiinnostaa, miksi boikotoijat ovat liittyneet boikottiin. Mun mielestä mainitsemani kohta a) ei ole kovin hyvä perustelu, koska äidinmaidonkorvike ei niitä lapsia tappanut. Kohdan b) perusteella pitäisi boikotoida paljon muutakin (ja kiinnostaa, että mitä kaikkea muutakin hahmot boikotoivat) ja kohtaan c) voi kukin laittaa omat syynsä.

Ja mitä Nestlen olisi täytynyt tehdä toisin, jotta hahmot eivät olisi boikottiin liittyneet ja toisaalta, mitä niiden täytyisi tehdä, jotta boikotti loppuisi?

Eli ei ole kyse siitä, että onko se, mitä Nestle teki Afrikassa 70-luvulla oikein vai väärin, vaan siitä, miten boikotissa olevat hahmot perustelevat tuon boikottinsa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
KnowHow sanoi:
No uskonuskon :eek: Mutta silti mä pohdin sitä, että millä perusteella noi ihan vain yksin Nestlen tappamat vauvat on mahdettu laskea? Eli siis vauvat, jotka ilman Nestlen olemassaoloa olisivat jääneet henkiin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tohon laskutapaan vielä viitaten. Vaikka mä olenkin "nelikymppinen äijä" enkä näinollen imetyksestä hevonpaskaa tiedä enkä missään tapauksessa edes teoreettisellakaan tasolla voi tietää, niin silti kävi niin, että vaimolta loppui rintamaito, kun tytär oli n. 3 kk ikäinen (johtui ehkä osaksi siitäkin, että tytär oli hemmetin laiska imemään sen paremmin rintaa kuin tuttipulloakaan) ja tämän jälkeen meidän oli pakko siirtyä pulloruokintaan. Kysymys: jos me eläisimme sanotaanko nyt vaikkapa Etiopiassa ja vaimo olisi maidontulon ehtymisen seurauksena ryhtynyt käyttämään Nestlen lahjoittamia äidinmaidonkorvikkeita, etenkään kun ei kai oikein muutakaan vaihtoehtoa olis ollu, ja tytär olisi menehtynyt ( :( ) esim. juuri vaikka likaisen veden aiheuttamaan ripuliin, niin olisiko Nestle syypää nimenomaan juuri minun tyttäreni menehtymiseen ja laskettaisiinko myös hänet mukaan noihin Nestlen vuosittain tappamiin vauvoihin?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Moon kuullut, mutte en ole koskaan tutkinut tarkemmin.

näin juuri, maukkainta jäätelöä syödään :ahem: :thumbup:
Siinä vaiheessa kun susta löytyy empatiaa tai yhteisvastuullisuutta, niin paa toikki forumille. :thumbup:

Nimim: vapaamatkustaja tässä elämässä.

Knoukka

Well-known member
Vellu sanoi:
En epäile, etteikö siinä ole kritisoitavaa. Selkeästi näkee, että taalankuvat silmissä on otettu uusi markkina-alue haltuun. Mutta mua kiinnostaa, miksi boikotoijat ovat liittyneet boikottiin. Mun mielestä mainitsemani kohta a) ei ole kovin hyvä perustelu, koska äidinmaidonkorvike ei niitä lapsia tappanut. Kohdan b) perusteella pitäisi boikotoida paljon muutakin (ja kiinnostaa, että mitä kaikkea muutakin hahmot boikotoivat) ja kohtaan c) voi kukin laittaa omat syynsä.

Ja mitä Nestlen olisi täytynyt tehdä toisin, jotta hahmot eivät olisi boikottiin liittyneet ja toisaalta, mitä niiden täytyisi tehdä, jotta boikotti loppuisi?

Eli ei ole kyse siitä, että onko se, mitä Nestle teki Afrikassa 70-luvulla oikein vai väärin, vaan siitä, miten boikotissa olevat hahmot perustelevat tuon boikottinsa.
Tunteellahan boikottipäätös on tehty. Niin kuin kaikki muutkin päätökset- järjellähän ihminen selittää jälkikäteen itselleen päätöksiään. Eikä tunteella tehdyssä päätöksessä mitään vikaa ole. Usein se on moraalisesti ja eettisesti vahvempi peruste kuin "muka" järkipäätös.

Ja parempi kai että boikotoi/tekee jotain omasta mielestään vääryyttä kohtaan kuin että ei tee mitään sillä perusteella että kun ei voi kaikkea boikotoida/tehdä kaikkea niin ei sitten mitään?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
OoPee sanoi:
Ei oo helppoo, oli sitten yli tai ali tai just tasan, niin aina tulee paikalle joku, joka sortaa ja pilkkaa :(
Mua vaan vituttaa kun et ostanut mulle lahjaa merkkipäivänä. :( :mad_old:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
KnowHow sanoi:
Tunteellahan boikottipäätös on tehty. Niin kuin kaikki muutkin päätökset- järjellähän ihminen selittää jälkikäteen itselleen päätöksiään. Eikä tunteella tehdyssä päätöksessä mitään vikaa ole. Usein se on moraalisesti ja eettisesti vahvempi peruste kuin "muka" järkipäätös.

Ja parempi kai että boikotoi/tekee jotain omasta mielestään vääryyttä kohtaan kuin että ei tee mitään sillä perusteella että kun ei voi kaikkea boikotoida/tehdä kaikkea niin ei sitten mitään?
Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. :)

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
KnowHow sanoi:

No aiemminkin oon kritisoinut sitä, jos tehdään päätöksiä puutteellisin tai väärin pohjatiedoin, niin se voi johtaa siihen, että ei saada aikaan toivottua lopputulosta tai se voi olla jopa entistä huonompi.

Wikipediassakin mainittiin, että Nestle on lahjoittanut äidinmaidonkorviketta mm. sairaaloille. Jos Nestle olisi mennyt konkkaan boikotin seurauksena, niin eipä olisi ollut äidinmaidonkorviketta edes puhtaaseen veteen, ei ilmaiseksi eikä rahalla, ei Nestlen itsensä lahjoittamana, eikä avustusjärjestöjen kautta. Ja kuinka paljon sen jälkeen olisi ollut kuolleita lapsia ja kenen syy tuo olisi ollut? Jos tuo oli boikotin tavoite, niin sitähän olisi voinut pitää terrori-iskun veroisena suunnitelmana. Jos taas ei, niin mikä se sitten oli? Rangaista syntipukkia?

Jos boikotoijat olisivat alunperin tehneet fiksumpia päätelmiä, niin he olisivat alkaneet boikottinsa sijaan hankkimaan varoja kaivoihin ja vedenpuhdistuslaitteisiin, jotta tuosta äidinmaidonkorvikkeesta olisi ollut oikeasti hyötyä.

Edelleen, B-kohdan perusteella olevan boikotoinnin ymmärrän jotenkin, mutta kiinnostaa, mitkä muut tuotteet tai yhtiöt ovat boikotissa ja minkä takia. C-kohdan syyt ja perustelut kiinnostaa myös. A-kohtaa en ymmärrä lain.