Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 10, Turku

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
tässä omat muistelmat:yuck:
http://www.youtube.com/watch?v=n-rfqmg-hAQ

Kun kkwcs-sääntöjä vertaa kisan tapahtumiin, niin tuomarointia on allekirjoittaneen vaikea ymmärtää. Mistään ei rangaistu ja perustelut puuttuivat kokonaan (myös muut kuin omat kolistelut). Selvästi sääntöjen tulkinta on muuttunut, mutta mennään nyt sitten "uudella tulkinnalla" eteenpäin. Kyllä turun tapahtumat saadaan nollattua ja kisailu jatkuu. Sattuuhan näitä ja itse ollut aiemmin myös osallisena. Nyt vaan harmittaa. Ei onneksi ollut sentään voitto tai mestaruus kyseessä! Ja sarjan sijoitus mahdollisesti putosi, mutta sama se, onko oma sijoitus 9. vai 10.

Hieno kausi takana itsellä viimeistä lukuunottamatta ja täältä myös Onnittelut KKWCS mitalikolmikolle Wope, Haikki, Nasty! Ja kaikille järjestäjille peukkua!
Tuo kohta ajassa 0min 24sek on samanlainen, joka DW:llä on Nastyyn (J ei tule ylikovaa vaan on myös jarruttanut mutkaa varten, jatko videolla näkyy):

Teillä oli Jaqun kanssa kiivas ja lyhyt taistelu jossa J hermostutti sua kokoajan (eka osuma oli pahin, muttei johtanut J:n kärkeennousuun, eikä olisi saanutkaan).

Ratkaisu:

Samantien mutkan ulostulossa J ei voi niin jyrkästi kääntyä ettei kontaktia tulisi, ellei ihan tappaisi omaa vauhtiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kisaraportti

Nyt sitten vihdoin raporttia kun on lopputulokset vahvistettu. (huom. kannattaa tsekata lopuksi myös valkoisella kirjoitettu osuus ;))

PreRace

Jostain syystä en meinannut saada millään unta edellisenä yönä ja nukuin katkonaisesti. Aamulla olin jotenkin horroksessa ja myöhästyin vähän lähdöstä sopivaan paikkaan. Onneksi Jonkki suostui hakemaan mut lähempää, niin ei tarvinnut tilata taxia.

Matka sujui hyvin ja paikalla olimme niin ajoissa ettei paikka ollut vielä auennutkaan. Kävimme syömässä jotain leipää Shellillä ja sitten takaisin.

Tunnelma oli jotenkin jännittynyt ja fiilis oli tosi korkealla.

Harjoitukset #5
Harjoitukset otin tuttuun tapaani kirjaimellisesti harjoituksena. Mielestäni löysin ajolinjat nopeasti ja olin tyytyväinen ajooni, mutta aikoja jälkikäteen katsoessani ei näyttänytkään niin hyvältä. Kerkesin jo hiukan huolestua. Katselin sitten muiden harjoitusajoa, ja tein muutamia havaintoja ajolinjoista. Tarkkailin erityisesti nopeaksi tietämiäni kuljettajia ja otin heidän ajostaan opiksi. Myös PeePeen kanssa juttelimme ajolinjoista ja jarrutuspaikoista, ja sieltä tulikin pari hyvää vinkkiä.

Aika-ajot #6
Heti aika-ajoihin lähdettyäni tuntuma rataan oli jotenkin huomattavasti parempi. Ajattelin sen johtuneen paremmasta autosta, mutta ilmeisesti syy oli vain parantuneessa pidossa. Harkka-auto kun mitä ilmeisimmin oli yksi nopeimmista.
Ei ollut huono tämä kutonenkaan, ja parannusta harjoituksiin tuli roimasti. Olin silti pettynyt suoritukseeni koska en mielestäni saanut aikaan läheskään täydellistä kierrosta. Rupesin jossain vaiheessa kikkailemaan ja odottamaan takana tulevia Dompparia ja Nipsuhuulta. Päästin Tonin ohitseni ja lähdin peesaamaan. Olin ajatellut häntä itseäni nopeammaksi. Sitten Toni kuitenkin päästi minut ohitseni ja jouduin taas päästämään nipsun ohitse.. ja heti perään Tonin uudestaan. Sitten kun pääsin vauhtiin, huomasin että Toni olikin mua hitaampi eikä peesistä ollutkaan hyötyä. Ajattelin sitten jättäytyä lisää, mutta sitten heiluikin jo ruutulippu.

Tähän virheeseen missasin ainakin B-finaalin paalupaikan, ehkä myös suoran A-finaalipaikan. Lähtöpaikka oli kuitenkin hyvä, B-finaalin kakkosruutu, edessä Powered By BMW ja takana Domppari & 4stroke. Heidän takanaan myös kovia kuljettajia. Kun kaikki olivat noin kymmenyksen sisällä toisistaan, tiesin että urakasta tulisi hikinen.
Tiesin myös että bemarista on kaikki mahdollisuudet päästä ohi, mutta toisaalta takana tulevat voivat myöskin päästä mun ohi ellen ole hereillä kokoajan.

B-finaali #2
C-finaalia katsellessani jännitys tiivistyi kokoajan. Näin miten paljon tilanteita siellä oli ja kiinnitin huomiota siihenkin miten herkästi auto lähti lapasesta. Tiesin siis että asian kanssa kannattaa olla tarkkana.

Startin meinasin mokata, koska jalka lipsahti kaasulle liian aikaisin ja auto vähän nytkähti. Nytkähdys ei ollut huomattava, mutta otin startin silti varman päälle, jotta ei tulkittaisi varaslähdöksi. Bemari lähti viivalta kuin tykki eikä ollut mahdollisuuksia päästä edelle. Ensimmäisellä kierroksella auto tuntui jotenkin liukkaalta, ja yrittäessäni ohitusta takaneulansilmässä ei jarrut meinanneetkaan pitää kunnolla ja osuin bemarin kylkeen. Tästä pahoitteluni, mutta onneksi siinä ei käynyt mitään pahemmin.

Neulansilmän jälkeen oltiin rinnakkain, mutta seuraavassa mutkassa bmw pääsi kuittaamaan. Sain kuitenkin paremman ulostulon mutkassa ja pääsin suoralla rinnalle. Loivassa oikealle kaartavassa mutkassa bemari kuitenkin täräytti törkeästi kylkeen siten että vauhtini kuoleentui ja 4stroke tuli perääni. Jälkikäteen ajateltuna ihmettelen miksei tästä tullut mitään seurauksia. Videotarkasteluistakin huomaa selvästi, että bmw yritti tappaa mut. Röyhkeä jätkä!

Muutama kierros sitten jatkettiin kissa-hiiri leikkiä. Jossain vaiheessa yritin ohitusta ykkösmutkassa, mutta bemari peitti sisäkulman heti kun huomasi mun olevan rinnalla. Jälkeenpäin kehtaa vielä syyttää mua sukeltamisesta vaikka itse teki epätoivoisen blokkausliikkeen. Täysin pöyristyttävää röyhkeyttä! Tämän blokkauksen seurauksena menetin vauhdin seuraavalle lyhyelle suoralle ja sitten sekä 4stroke että domppari pääsivät ohitseni. Sain kuitenkin takasuoralle parhaat lähtövauhdit ja kuittasin molemmat uudestaan. Tämä oli koko kisan hauskin tilanne kun ajoimme kolme rinnakkain. Todella mahtavaa kilvanajoa!

Muutama kierros edettiin ja kyttäsin bemarin virhettä. Huomasin jo aiemmilla kierroksilla että hän ottaa aivan liian ulkoa takamutkan ulostulon. Ihmettelin ajolinjaa suuresti ja se tuntui hölmöltä. Lopulta bmw teki pienen jarrutusvirheen ja ajautui pitkäksi, siis vielä huomattavasti pidemmäksi kuin aiemmilla kierroksilla. Itselläni mutka meni lähes täydellisesti ja pääsin osittain rinnalle. En kuitenkaan yrittänyt ohitusta vaan hain ajolinjaa oikeammalta tarkoituksena saada parempi lähtönopeus pääsuoralle. Yllättäen bmw lähtikin sitten kaartamaan kohti mua ikään kuin mua ei olisi ollutkaan siinä. Hän osui sellaisessa kulmassa autooni ettei mulla ollut mitään tehtävissä bemari pyörähti. Harmillinen juttu, mutta tuollaisessa tilanteessa hänen olisi ehdottomasti pitänyt pitää oma missattu ajolinja, kun rinnalla mitä todennäköisimmin on jo joku. Omien sanojensa mukaan hän tiesi mun olevan rinnalla, joten on mielestäni erittäin törkeää syyttää tapahtuneesta minua. Törkeää ja epäurheilijamaista!!! En kuitenkaan syytä tapahtumasta bemaria, mutta turha siitä on muakaan syyttää. Ajoin rinnalla omalla ajolinjalla ja toinen tulee päälle. Noh sellaista se kilpaileminen välillä on.

Noh se siitä valitettavasta onnettomuudesta. Keltaisten valojen aikana ajoin hetken hiljempaa, mutta valot loppuivat nopeasti. En tiedä ehtikö bmw saada letkan kiinni, mutta tietenkin toivoin niin. Hyvä kilpa-ajaja kuitenkin kokoaa itsensä ja yrittää kohentaa asemiaan uudestaan, jos vaan siihen kykenee. Jos ei kykene niin sitten hän ajaa varikolle itkemään. Se ei olisi kuitenkaan mun huoleni. En siis jäänyt murehtimaan tapahtunutta, vaan yritin keskittyä omaan suoritukseeni. Valitettavasti keskittymistä se häiritsi kuitenkin ja 4stroke pääsi kuittaamaan ykkösmutkassa. Sain kuitenkin paremman nopeuden seuraavalle suoralle ja pääsin seuraavassa mutkassa rinnalle. Sitten olin taas ulkoreunassa, 4stroke hipaisi vähän, jolloin sekä 4stroke että Domppari kuittasivat ohitseni. Yritin saada heitä kiinni, mutta totesin tehtävän vaikeaksi. Loppua kohti huomasin että saavutimme Tonin kanssa 4strokea, mutta valitettavasti kierrokset loppuivat kesken.

Sijoitus kymmenes ja erityisesti vauhtiini olin tyytyväinen. Harmittamaan jäi se etten päässyt A-finaaliin. Siinäkin mielessä bmw:n ulosajo oli sääli, koska jos hän ei olisi spinnannut, olisin päässyt hänen ohitseen aivan varmasti jossain vaiheessa ja hän olisi jäänyt muille tulpaksi. Tällöin olisin voittanut B-finaalin helposti.
Noh, olen kuitenkin tyytyväinen tulokseen, ja kisailu oli poikkeuksellisen hauskaa ja jännittävää.

Se että bemarin ensisyyttelyjen jälkeen luulin itseni olevan täysin syyllinen tämän ulosajoon, latisti vähän ensifiiliksiäni kisan jälkeen. Nähtyäni videon, tuli kuitenkin huomattava helpotus kun näin ettei tilanteesta voinutkaan mua syyttää. Se säälittävä jarna tosin pikkaisen jäi harmittamaan, mutta toivottavasti tämäkin asia voidaan jossain vaiheessa lyödä villaisella.


Lopuksi
Ylläolevassa raportissani on sitten käytetty sarkastista huumoria. Pidän kaikkia B-finaalin kolhaisuja valitettavina tapauksina, joskin kaikki olivat myös mielestäni ihan tavallisia kilpailutilanteita. Myös ne tilanteet joista yllä olevassa tekstissäni bmw:a moitin tulkitsen normaaleiksi kilpailutilanteiksi (kuten myös ne joista hän syyttää minua). Eihän hänkään niille omille virheilleen varmasti mitään voinut kun kilpailu oli niin tiivistä. Tämä selvennys nyt piti kirjoittaa siltä varalta ettei huumorini ole ehkä niin helposti tunnistettavissa huumoriksi. : )
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
858
CM. Kuva on kyllä oikea. Näin se tilanne alkoi. Tätä en kiistä. Ongelma ei ollutkaan pelkästään tuo osuma. Kuten monesti sanottua, niin tuosta olisi vielä selvitty yhdellä töytäisyllä ja matka olisi molemmilla jatkunut. Mun videosta näkyy miten J laittaa perää vasten koko tuon suoran ajan ja mun auto on liimautunut takana olevaan enkä pääse otteesta irti. Videosta myös näkyy, että noiden metrien aikana muutan ratin suuntaa heti tömäyksen jälkeen ensin hiemn, sitten enemmän vasemmalle. Ja vielä tässä tappiasennossakin auto olisi kääntynyt (turun radalla hyvä pito), mutta kun pusku jatkui nin kauan että pyörähdys oli varmistettu, niin oikaisu ei onnistunut.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
858
jep, Jacq. Nämä kaikki ovat nykyään valitettavasti vain kilpailutilanteita. Ja linja on se että ei ole linjaa.

Selvennetään vielä tuota sukellusta. Mun mielestä sukellus tapahtuu kun ohitus perustuu siihen että osutaan yhteen. Tällä tarkoitan sitä että mennään niin ahtaaseen väliin, että autot osuvat joko edestä tai takaa yhteen siten että edellä olevan ajolinja muuttuu (ääriesimerkki takamutkan töytäys). hieraisu on ok, jos edellä olevan linja ei muutu. Videolla tämä näkyy ykkös-ja takamutkassa.

Kun takaa tulevan puskuri on edessä olevan takarenkaan tasolla, niin tuo ei ole vielä sellainen tilanne missä edellä olevan tulisi antaa tilaa (imo). Jos pitäisi antaa tilaa, niin takaa tuleva voisi hyödyntää tämän aina siten että -neulansilmässä- (vrt. turun radan 1. mutka).
1. takaa tuleva jarruttaa myöhään
2. kolhaisee hiukan etukulmaa (auto nojaa edellä olevaan mutkassa)
3. edellä olevan ajolinja levenee
4. takaata painetaan ohi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aijai, nasty yrittää tuossa ajaa Dickin päälle :thumbdown

(niinno, tulkinnasta / tulkitsevasta riippuen toki ... )

edit. taitaa Cmoneykin yrittää kovasti kyllä Nastyn päälle tuossa yrittää muttei ihan onnistu :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt olis Nastyn kameralle tarvetta. Siinä näkyis kyllä miten Turun autoilla osumaa annetaan ja otetaan oikein. Jossain KIC:ssä ja Myllypurossa sama tyyli ei toimi. Vauhdit kuolentuu liikaa.
Vähän odotellutkin NB:n onboardia, mihis se on jäänyt muuten :)
Ja joo, finaaleista selkeesti puhtain oli kyllä A-finaali, siitä :thumbup: teille :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
CM. Kuva on kyllä oikea. Näin se tilanne alkoi. Tätä en kiistä. Ongelma ei ollutkaan pelkästään tuo osuma. Kuten monesti sanottua, niin tuosta olisi vielä selvitty yhdellä töytäisyllä ja matka olisi molemmilla jatkunut. Mun videosta näkyy miten J laittaa perää vasten koko tuon suoran ajan ja mun auto on liimautunut takana olevaan enkä pääse otteesta irti. Videosta myös näkyy, että noiden metrien aikana muutan ratin suuntaa heti tömäyksen jälkeen ensin hiemn, sitten enemmän vasemmalle. Ja vielä tässä tappiasennossakin auto olisi kääntynyt (turun radalla hyvä pito), mutta kun pusku jatkui nin kauan että pyörähdys oli varmistettu, niin oikaisu ei onnistunut.
Kuten jo monesti sanottua niin sä kaarrat kohti ulkoreunaa ja aloitat kääntämään vasemmalle vasta kun autosi on lähtenyt kohti rengasvallia. Siinä vaiheessa on liian myöhäistä tehdä korjausliikettä.

Mitään puskua ei tapahtunut, tai jos tapahtui, niin se olit sinä joka puskit.

Mut mä en jaksaisi vääntää näin turhasta asiasta. Jos ei mene perille niin sitten se ei mene perille. Jännä juttu että suurin osa tuntuu olevan mun kanssa samoilla linjoilla, mutta ei silti aukea joillekin..

Eli turha tästä on enää vääntää! Se siitä!
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kuten jo monesti sanottua niin sä kaarrat kohti ulkoreunaa ja aloitat kääntämään vasemmalle vasta kun autosi on lähtenyt kohti rengasvallia. Siinä vaiheessa on liian myöhäistä tehdä korjausliikettä.

Mitään puskua ei tapahtunut, tai jos tapahtui, niin se olit sinä joka puskit.

Mut mä en jaksaisi vääntää näin turhasta asiasta. Jos ei mene perille niin sitten se ei mene perille. Jännä juttu että suurin osa tuntuu olevan mun kanssa samoilla linjoilla, mutta ei silti aukea joillekin..Eli turha tästä on enää vääntää! Se siitä!
Ei ei, ehdottomasti eri mieltä:frank:. Edellä menevä valitsee linjansa ja perässä tulevat väistää :D:D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Muistin ja löysin aika hyvän esimerkin f1-maailmasta:

Adelaide 1994 - Schumi vs. Hill

Tuossa Schumi teki ekaksi ajovirheen (kuten bemari Turussa).
Sen jälkeen Hill pääsi osittain rinnalle (kuten minä Turussa), mutta Schumi otti oman ajolinjansa myöhään takaisin ja PAM (kuten bemari Turussa)! Silloin tuosta syytettiin Schumia, mutta tuostakaan tapauksesta ei seuraamuksia aiheutunut.. Kukaan ei myöskään edes syyttänyt tilanteesta Hilliä, vaikka hän oli vain osittain rinnalla.. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Muistin ja löysin aika hyvän esimerkin f1-maailmasta:
IMHO: mun mielestä Schumi oli syyllinen, raukkamainen veto Hilliä kohtaan kun oli jo käynyt seinässä.
Samoin myös Jerezissä -97 (joka on tuon edm. kolarin kopio), JV oli jo rinnalla jotenka Schumin syy, kuten todistettukin.

Seikat miksi noista kumpikaan ei päde teidän kolarin esimerkiksi on:
- Ykkösissä on peilit, siellä voidaan olettaa että myös edellä menevä on tietoinen takaa tulevan aikeista.
(meillä niitä peilejä ei edelleenkään ole)
- Molemmissa tapauksissa takaa tuleva oli rinnalla, muttatulevaan mutkaan sisäpuolella, eli ns. loogisessa paikassakin jopa jossa ohitusta voi yrittää.
Sä olit ulkokaarteen puolella, ei heti tulis kyllä itselle mieleen että sitä kautta joku yrittää 180-asteen neulansilmään tultaessa...

edit. esimerkkeinä toki hyvinkin samanlaisia ja tietyllä tapaa sopivat tähänkin, mutta enempikin käyttäsin noita sukellusten kohdalla esimerkkinä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
- Ykkösissä on peilit, siellä voidaan olettaa että myös edellä menevä on tietoinen takaa tulevan aikeista.
(meillä niitä peilejä ei edelleenkään ole)
ei mutta pbbmw sanoi kuitenkin tienneensä hyvissä ajoin, että mä olen rinnalla.

Kuten joku aiemmin jo perusteli, niin tuonkaltaisessa mutkan pitkäksi menossa ei edellä ollutkaan voi enää olettaa olevansa enää edellä, koska teki sen verran räikeän virheen.

Ja sitten toisekseen mä en tosiaan ole tossa tilanteessa takana vaan rinnalla. Joku kokeneempihan tuostakin jo sanoi että autourheilussa tuo lasketaan jo rinnalla oloksi jos eturengas on takarenkaan kohdalla.
Silloin ei päde takaa tulevan "väistämisvelvollisuus", koska ei ole enää takana. Mulla ei ole mitään suuntaa mihin edes väistäisi. Oikealla ei ole tilaa, vasemmalla on pbbmw ja takana on 4stroke & domppari.

Mut miksi säkin jaksat tästä edelleen vääntää?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ei mutta pbbmw sanoi kuitenkin tienneensä hyvissä ajoin, että mä olen rinnalla.

Kuten joku aiemmin jo perusteli, niin tuonkaltaisessa mutkan pitkäksi menossa ei edellä ollutkaan voi enää olettaa olevansa enää edellä, koska teki sen verran räikeän virheen.

Ja sitten toisekseen mä en tosiaan ole tossa tilanteessa takana vaan rinnalla. Joku kokeneempihan tuostakin jo sanoi että autourheilussa tuo lasketaan jo rinnalla oloksi jos eturengas on takarenkaan kohdalla.
Silloin ei päde takaa tulevan "väistämisvelvollisuus", koska ei ole enää takana. Mulla ei ole mitään suuntaa mihin edes väistäisi. Oikealla ei ole tilaa, vasemmalla on pbbmw ja takana on 4stroke & domppari.

Mut miksi säkin jaksat tästä edelleen vääntää?
Siks kun säkin :D

Mut oikeesti, mä olen sitä mieltä että edessä menevä saa sen linjansa valita, jos sen ansiosta päätyy valliin niin se on taaempana tulleen virhe.
Noh tuomariston mukaan ei, jotenka ens vuonna sitten protesteja saattaa tulla muutama lisää :D

Ja kolmanneksi, musta asia ei ole ollenkaan noin selvä, sulle ehkä sun näkökulmasta on.
Mutta keskustelupalstalla onneksi saa keskustella silti.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Mut oikeesti, mä olen sitä mieltä että edessä menevä saa sen linjansa valita, jos sen ansiosta päätyy valliin niin se on taaempana tulleen virhe.
MITÄ????
Eli edessä menevä saa kääntää ihan miten haluaa takana tulevan päälle? :)
En nyt meinaa että PBBMW olisi näin toiminut mutta noin yleensä.

Jos edellä ajavalla menee mutka pitkäksi niin ei voi olettaa että seuraavaan mutkaan pääsee optimilinjalla kun perässä tulee toinen alle metrin päässä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MITÄ????
Eli edessä menevä saa kääntää ihan miten haluaa takana tulevan päälle? :)
En nyt meinaa että PBBMW olisi näin toiminut mutta noin yleensä.

Jos edellä ajavalla menee mutka pitkäksi niin ei voi olettaa että seuraavaan mutkaan pääsee optimilinjalla kun perässä tulee toinen alle metrin päässä.
Ei toki optimilinjalla, mutta kyllähän autokisoissa hyvinkin yleistä on että pitkäksi menosta huolimatta haetaan ennen seuraavaa mutkaa hieman ulommaksi linjaa silti.
(tuo videokuva ei kerro tietenkään kuinka rajusti BMW kääntää oikealle)

Eli siis:
Sisäpuolella vähänkin = samaa mieltä Jakkeuksen kanssa, tilaa on jätettävä heti kun keula on vähänkään rinnalla.
Ulkopuolella jyrkkään mutkaan = väärä paikka työntää keula muutenkaan, puhumattakaan jos tilanteen seurauksena toinen on vallissa kiinni.
(noin yleisenä omana huomiona siis millä mielellä ajattelen kisatapahtumia)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ei mutta pbbmw sanoi kuitenkin tienneensä hyvissä ajoin, että mä olen rinnalla.
Missäs noin luki?
BMW:n viestistä (s.5) quote:
Powered by BMW sanoi:
Tiesin kyllä sijainnin heti metrin pari ulostulon jälkeen perstuntumalla (siis osuma).
Eli joo, tiesi sun sijainnin kun 1-2m mutkan jälkeen kolahti autoon.

Mutta mun pointti onkin(ollut koko ajan) että mistä tiedät virheen sattuessa missä kohtaa kukakin perässä (tai osittain rinnalle pyrkivänä) on?

Ainakin itsellä ei silmät nää kovinkaan paljoa visiiriaukosta sivulle, jos ajautuu pitkäksi niin keskittyy jo korjaamaan linjaansa eikä (ainakaan itse) kerkiä vilkuileen sivulle...

edit. Tarkennan siis vielä sen verran että JOS edessä menevä tietää missä takana tuleva on, ja känätää eteen blokkaustarkoituksessa,
niin kyllä, olisit syytön ja bmw syyllinen. Tahallista kiilausta en suosi missään tapauksessa.
Mun mielipide taas on pohjautunut siihen että BMW ei ole sanonut tienneensä sun sijaintia, ja autom sitä ei
voi edellä menevältä odottaakaan (IMO)

Tän takia pyysin myös tarkennusta/tuomiota asiaan koska jatkossahan se vaikuttaa toki linjauksiin odotetaanko
edessä menevän tietävä myös takana tapahtuvat asiat.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Sisäpuolella vähänkin = samaa mieltä Jakkeuksen kanssa, tilaa on jätettävä heti kun keula on vähänkään rinnalla.
Ulkopuolella jyrkkään mutkaan = väärä paikka työntää keula muutenkaan, puhumattakaan jos tilanteen seurauksena toinen on vallissa kiinni.
(noin yleisenä omana huomiona siis millä mielellä ajattelen kisatapahtumia)
A. En mä tossa työnnä keulaani mihinkään, olen vaan omalla optimaalisella ajolinjallani. Pbbmw on rinnakkaisella ajolinjalla eikä siksi voi tulla mun päälle. Kuten raportissani sanoin, niin en todellakaan tossa yrittänyt ohitusta, vaan hain mahdollisimman hyvää sisääntuloa seuraavaan mutkaan, jotta saisin hyvän vauhdin suoralle ja pääsisi ohitusyritykseen.

B. Mulla ei ole osaamista laskea fysiikan kaavoja tuhannesosasekunnin aikana, että onko toi nyt kohta vallissa siksi kun mä oon tässä ja toi tulee tuolta päälle. Ja vaikka olisikin sitä osaamista, niin mulla ei ole myöskään taitoa lentää karting autolla (tai millään muullakaan), koska se olisi ollut ainoa keino väistää tossa tilanteessa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mutta mun pointti onkin(ollut koko ajan) että mistä tiedät virheen sattuessa missä kohtaa kukakin perässä (tai osittain rinnalle pyrkivänä) on?
En ollut Osittain rinnalle pyrkivä vaan olin osittain rinnalla!
Ja toisekseen eihän sitä tarvitse tietää, mutta hankala tosta on sitä toista osapuolta syyttää? Jos mulla ei ole mitään tehtävissä, niin aika paha tosta on muakaan mennä syyttämään?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
A. En mä tossa työnnä keulaani mihinkään, olen vaan omalla optimaalisella ajolinjallani. Pbbmw on rinnakkaisella ajolinjalla eikä siksi voi tulla mun päälle. Kuten raportissani sanoin, niin en todellakaan tossa yrittänyt ohitusta, vaan hain mahdollisimman hyvää sisääntuloa seuraavaan mutkaan, jotta saisin hyvän vauhdin suoralle ja pääsisi ohitusyritykseen.
Joo totta. Ja jos BMW tietää sun sijainnin niin asia ok. Mutta omasta näkökulmasta kuvien perusteella olet niin paljon taaempana kuitenkin että ilman katsomista takasivulle sua ei huomaa.
Jos BMW tiesi missä olet, niin sitten toki häneltä virhe ajaa "päälle".
(BMW:n kommenteista päätellen taas luulen ettei sillä ollut sun sijainnista tietoa)

B. Mulla ei ole osaamista laskea fysiikan kaavoja tuhannesosasekunnin aikana, että onko toi nyt kohta vallissa siksi kun mä oon tässä ja toi tulee tuolta päälle. Ja vaikka olisikin sitä osaamista, niin mulla ei ole myöskään taitoa lentää karting autolla (tai millään muullakaan), koska se olisi ollut ainoa keino väistää tossa tilanteessa.
Eikä tarvikaan osata, kuten sanottu, arviointimokia tulee kun tilanne kestää vaan pari sekkaa.

Mä haluan vaan tietää jatkoa varten että onko edessä menevän seurattava aktiivisesti takanansakin tapahtuvia asioita.
En ollut Osittain rinnalle pyrkivä vaan olin osittain rinnalla!
Ja toisekseen eihän sitä tarvitse tietää, mutta hankala tosta on sitä toista osapuolta syyttää? Jos mulla ei ole mitään tehtävissä, niin aika paha tosta on muakaan mennä syyttämään?
Tuo olikin yleinen viittaus myös jatkoa varten. kyllä, olit osittain rinnalla ko. tapahtumassa, mutta niin paljon taaempana että ainakaan
mä en näkisi sua omasta visiiriaukostani sivusilmällä pelkästään

Auton keskisosan ylitettyään alkaa yleensä havaitseen sivusilmällä jotain, esim. Totken pamautus
ekassa mutkassa C-finaalissa mun takarenkaan kohdille about niin kun oli pää kallellaan samaan suuntaan
mutkaa varten niin näin välähdyksen etupuskurista samalla hetkellä kun osui....
 
Viimeksi muokattu:
Ylös