Kisaraportti
Nyt sitten vihdoin raporttia kun on lopputulokset vahvistettu. (huom. kannattaa tsekata lopuksi myös valkoisella kirjoitettu osuus
)
PreRace
Jostain syystä en meinannut saada millään unta edellisenä yönä ja nukuin katkonaisesti. Aamulla olin jotenkin horroksessa ja myöhästyin vähän lähdöstä sopivaan paikkaan. Onneksi Jonkki suostui hakemaan mut lähempää, niin ei tarvinnut tilata taxia.
Matka sujui hyvin ja paikalla olimme niin ajoissa ettei paikka ollut vielä auennutkaan. Kävimme syömässä jotain leipää Shellillä ja sitten takaisin.
Tunnelma oli jotenkin jännittynyt ja fiilis oli tosi korkealla.
Harjoitukset #5
Harjoitukset otin tuttuun tapaani kirjaimellisesti harjoituksena. Mielestäni löysin ajolinjat nopeasti ja olin tyytyväinen ajooni, mutta aikoja jälkikäteen katsoessani ei näyttänytkään niin hyvältä. Kerkesin jo hiukan huolestua. Katselin sitten muiden harjoitusajoa, ja tein muutamia havaintoja ajolinjoista. Tarkkailin erityisesti nopeaksi tietämiäni kuljettajia ja otin heidän ajostaan opiksi. Myös PeePeen kanssa juttelimme ajolinjoista ja jarrutuspaikoista, ja sieltä tulikin pari hyvää vinkkiä.
Aika-ajot #6
Heti aika-ajoihin lähdettyäni tuntuma rataan oli jotenkin huomattavasti parempi. Ajattelin sen johtuneen paremmasta autosta, mutta ilmeisesti syy oli vain parantuneessa pidossa. Harkka-auto kun mitä ilmeisimmin oli yksi nopeimmista.
Ei ollut huono tämä kutonenkaan, ja parannusta harjoituksiin tuli roimasti. Olin silti pettynyt suoritukseeni koska en mielestäni saanut aikaan läheskään täydellistä kierrosta. Rupesin jossain vaiheessa kikkailemaan ja odottamaan takana tulevia Dompparia ja Nipsuhuulta. Päästin Tonin ohitseni ja lähdin peesaamaan. Olin ajatellut häntä itseäni nopeammaksi. Sitten Toni kuitenkin päästi minut ohitseni ja jouduin taas päästämään nipsun ohitse.. ja heti perään Tonin uudestaan. Sitten kun pääsin vauhtiin, huomasin että Toni olikin mua hitaampi eikä peesistä ollutkaan hyötyä. Ajattelin sitten jättäytyä lisää, mutta sitten heiluikin jo ruutulippu.
Tähän virheeseen missasin ainakin B-finaalin paalupaikan, ehkä myös suoran A-finaalipaikan. Lähtöpaikka oli kuitenkin hyvä, B-finaalin kakkosruutu, edessä Powered By BMW ja takana Domppari & 4stroke. Heidän takanaan myös kovia kuljettajia. Kun kaikki olivat noin kymmenyksen sisällä toisistaan, tiesin että urakasta tulisi hikinen.
Tiesin myös että bemarista on kaikki mahdollisuudet päästä ohi, mutta toisaalta takana tulevat voivat myöskin päästä mun ohi ellen ole hereillä kokoajan.
B-finaali #2
C-finaalia katsellessani jännitys tiivistyi kokoajan. Näin miten paljon tilanteita siellä oli ja kiinnitin huomiota siihenkin miten herkästi auto lähti lapasesta. Tiesin siis että asian kanssa kannattaa olla tarkkana.
Startin meinasin mokata, koska jalka lipsahti kaasulle liian aikaisin ja auto vähän nytkähti. Nytkähdys ei ollut huomattava, mutta otin startin silti varman päälle, jotta ei tulkittaisi varaslähdöksi. Bemari lähti viivalta kuin tykki eikä ollut mahdollisuuksia päästä edelle. Ensimmäisellä kierroksella auto tuntui jotenkin liukkaalta, ja yrittäessäni ohitusta takaneulansilmässä ei jarrut meinanneetkaan pitää kunnolla ja osuin bemarin kylkeen. Tästä pahoitteluni, mutta onneksi siinä ei käynyt mitään pahemmin.
Neulansilmän jälkeen oltiin rinnakkain, mutta seuraavassa mutkassa bmw pääsi kuittaamaan. Sain kuitenkin paremman ulostulon mutkassa ja pääsin suoralla rinnalle. Loivassa oikealle kaartavassa mutkassa bemari kuitenkin täräytti törkeästi kylkeen siten että vauhtini kuoleentui ja 4stroke tuli perääni. Jälkikäteen ajateltuna ihmettelen miksei tästä tullut mitään seurauksia. Videotarkasteluistakin huomaa selvästi, että bmw yritti tappaa mut. Röyhkeä jätkä!
Muutama kierros sitten jatkettiin kissa-hiiri leikkiä. Jossain vaiheessa yritin ohitusta ykkösmutkassa, mutta bemari peitti sisäkulman heti kun huomasi mun olevan rinnalla. Jälkeenpäin kehtaa vielä syyttää mua sukeltamisesta vaikka itse teki epätoivoisen blokkausliikkeen. Täysin pöyristyttävää röyhkeyttä! Tämän blokkauksen seurauksena menetin vauhdin seuraavalle lyhyelle suoralle ja sitten sekä 4stroke että domppari pääsivät ohitseni. Sain kuitenkin takasuoralle parhaat lähtövauhdit ja kuittasin molemmat uudestaan. Tämä oli koko kisan hauskin tilanne kun ajoimme kolme rinnakkain. Todella mahtavaa kilvanajoa!
Muutama kierros edettiin ja kyttäsin bemarin virhettä. Huomasin jo aiemmilla kierroksilla että hän ottaa aivan liian ulkoa takamutkan ulostulon. Ihmettelin ajolinjaa suuresti ja se tuntui hölmöltä. Lopulta bmw teki pienen jarrutusvirheen ja ajautui pitkäksi, siis vielä huomattavasti pidemmäksi kuin aiemmilla kierroksilla. Itselläni mutka meni lähes täydellisesti ja pääsin osittain rinnalle. En kuitenkaan yrittänyt ohitusta vaan hain ajolinjaa oikeammalta tarkoituksena saada parempi lähtönopeus pääsuoralle. Yllättäen bmw lähtikin sitten kaartamaan kohti mua ikään kuin mua ei olisi ollutkaan siinä. Hän osui sellaisessa kulmassa autooni ettei mulla ollut mitään tehtävissä bemari pyörähti. Harmillinen juttu, mutta tuollaisessa tilanteessa hänen olisi ehdottomasti pitänyt pitää oma missattu ajolinja, kun rinnalla mitä todennäköisimmin on jo joku. Omien sanojensa mukaan hän tiesi mun olevan rinnalla, joten on mielestäni erittäin törkeää syyttää tapahtuneesta minua. Törkeää ja epäurheilijamaista!!! En kuitenkaan syytä tapahtumasta bemaria, mutta turha siitä on muakaan syyttää. Ajoin rinnalla omalla ajolinjalla ja toinen tulee päälle. Noh sellaista se kilpaileminen välillä on.
Noh se siitä valitettavasta onnettomuudesta. Keltaisten valojen aikana ajoin hetken hiljempaa, mutta valot loppuivat nopeasti. En tiedä ehtikö bmw saada letkan kiinni, mutta tietenkin toivoin niin. Hyvä kilpa-ajaja kuitenkin kokoaa itsensä ja yrittää kohentaa asemiaan uudestaan, jos vaan siihen kykenee. Jos ei kykene niin sitten hän ajaa varikolle itkemään. Se ei olisi kuitenkaan mun huoleni. En siis jäänyt murehtimaan tapahtunutta, vaan yritin keskittyä omaan suoritukseeni. Valitettavasti keskittymistä se häiritsi kuitenkin ja 4stroke pääsi kuittaamaan ykkösmutkassa. Sain kuitenkin paremman nopeuden seuraavalle suoralle ja pääsin seuraavassa mutkassa rinnalle. Sitten olin taas ulkoreunassa, 4stroke hipaisi vähän, jolloin sekä 4stroke että Domppari kuittasivat ohitseni. Yritin saada heitä kiinni, mutta totesin tehtävän vaikeaksi. Loppua kohti huomasin että saavutimme Tonin kanssa 4strokea, mutta valitettavasti kierrokset loppuivat kesken.
Sijoitus kymmenes ja erityisesti vauhtiini olin tyytyväinen. Harmittamaan jäi se etten päässyt A-finaaliin. Siinäkin mielessä bmw:n ulosajo oli sääli, koska jos hän ei olisi spinnannut, olisin päässyt hänen ohitseen aivan varmasti jossain vaiheessa ja hän olisi jäänyt muille tulpaksi. Tällöin olisin voittanut B-finaalin helposti.
Noh, olen kuitenkin tyytyväinen tulokseen, ja kisailu oli poikkeuksellisen hauskaa ja jännittävää.
Se että bemarin ensisyyttelyjen jälkeen luulin itseni olevan täysin syyllinen tämän ulosajoon, latisti vähän ensifiiliksiäni kisan jälkeen. Nähtyäni videon, tuli kuitenkin huomattava helpotus kun näin ettei tilanteesta voinutkaan mua syyttää. Se säälittävä jarna tosin pikkaisen jäi harmittamaan, mutta toivottavasti tämäkin asia voidaan jossain vaiheessa lyödä villaisella.
Lopuksi
Ylläolevassa raportissani on sitten käytetty sarkastista huumoria. Pidän kaikkia B-finaalin kolhaisuja valitettavina tapauksina, joskin kaikki olivat myös mielestäni ihan tavallisia kilpailutilanteita. Myös ne tilanteet joista yllä olevassa tekstissäni bmw:a moitin tulkitsen normaaleiksi kilpailutilanteiksi (kuten myös ne joista hän syyttää minua). Eihän hänkään niille omille virheilleen varmasti mitään voinut kun kilpailu oli niin tiivistä. Tämä selvennys nyt piti kirjoittaa siltä varalta ettei huumorini ole ehkä niin helposti tunnistettavissa huumoriksi. : )