Formula 1 - 2010 - Monaco: Kilpailu ja jälkipuinti

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tieto Schumin ohituksesta tuli tuomaristolle siis Charlie Whitingilta, joka sen SC-päätöksen teki ja on luultavasti myös kirjoittanyt kyseisen sääntöpykälän. Tietää siis tasan tarkkaan mitä säännöllä on haluttu tarkoittaa.

Mutta se ei tietenkään poista sitä, että virheä valo/liput ovat tuossa tilanteessa täysin väärä signaali, jos ohittaminen kerran on kielletty.
Niinpä, ja eikö se ole Whiting joka kontrolloi starttivaloja ja luultavasti myös radan vierustan valoja, eli ollaanko vihreillä, keltaisilla vai punaisilla. Mitä ihmettä se menee sössimään niitä valoja vihreelle, ja sitten kantelee ja rankaisee ITSE kuljettajia jälkikäteen kun nämä tottelevat hänen valojaan. Ihme pappa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitä ihmettä Schumi oikein ajatteli? Ihmettelisin jos sais pitää sijansa, aina se yrittää kusettaa sääntötulkinnoilla tai muuten likaisella pelillä. Miksei voi vaan ajaa kilpaa normaalisti.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hill maksoi vain takaisin ansaitusti vähän kalavelkoja Adelaidesta, jolloin ei tehty mitään. Kiusa se on pienikin kiusa. ;)
Ja jatkossa ilmaisee mielipiteensä ainoastaan BBC:n kautta, jos Mersun protesti menee läpi.

Myös 1998 Silverstonen kilpailun loppusähläyksen aiheuttanut (rangaistuksen käytäntöönpanoa viivyttänyt) tuomari joutui vaihtamaan lajia välittömästi.:rolleyes:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mersu on päättänyt jättää protestin tuomariston päätöksestä, sillä heidän mielestään (kuten myös enemmistön yleisöstä) säännöt ovat selvät.:thumbup:
Harmi vain, että koska läpiajorankuista ei voi protestoida, niin tuolla protestilla ei ole mitään vaikutusta kisan lopputuloksiin, vain sääntötulkintaan tästä eteenpäin :jaska:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Harmi vain, että koska läpiajorankuista ei voi protestoida, niin tuolla protestilla ei ole mitään vaikutusta kisan lopputuloksiin, vain sääntötulkintaan tästä eteenpäin :jaska:
Ennakkotapaus löytyy, Trullin aikasakko peruttiin Australian 2009 jälkeen, ja vaihdettiin Hamiltonin hylkäykseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä, ja eikö se ole Whiting joka kontrolloi starttivaloja ja luultavasti myös radan vierustan valoja, eli ollaanko vihreillä, keltaisilla vai punaisilla. Mitä ihmettä se menee sössimään niitä valoja vihreelle, ja sitten kantelee ja rankaisee ITSE kuljettajia jälkikäteen kun nämä tottelevat hänen valojaan. Ihme pappa.
En usko Whitingin paikallisia valoja/liputuksia kontrolloivan. Päätösten on tultava nopeammin kuin Race Directorin kautta. Tiedon hän luonnollisesti saa. SC-päätöksistä hän luultavasti on vastuussa.

Mutta Whiting ei ollut rankaisemassa Schumia, sen teki nuo neljä tuomaria.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Tämä siis vain vastaava tilanne että SC tulee pois että autot ajavat maaliin ilman SC:ia. Nythän tätä ohitussääntöä pystyi tulkitsemaan kahdella eri tavalla ja tuomaristo tulkitsi sen näin (=se oli tarkoitettu näin).
Kuski radalla ollessaan tulkitsee vihreän lipun/valon käyttöä ainoastaan seuraavalla tavalla: Keltaisen lipun ohituskielto päättyy ja kisa saa jatkua. Vittu.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kuski radalla ollessaan tulkitsee vihreän lipun/valon käyttöä ainoastaan seuraavalla tavalla: Keltaisen lipun ohituskielto päättyy ja kisa saa jatkua. Vittu.
Valo oli vihreä, mutta ohitettava auto puolestaan punainen.. :wink:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ohitus oli laiton mutta kyseessä oli kisavirkailijoiden virhe. Valoja ei olisi saanut vaihtaa vihreäksi. Täten Schumia ei saisi rangaista tuosta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ohitus oli laiton mutta kyseessä oli kisavirkailijoiden virhe. Valoja ei olisi saanut vaihtaa vihreäksi. Täten Schumia ei saisi rangaista tuosta.
Itse asiassa ohitus ei ole laiton, koska vihreät valot ilmoittivat kilpailun jatkumisesta. Toki kilpailun jatkuminen SC-linja ja maalilinjan välillä oli kisavirkailijoiden virhe - siis se ei ollut tarkoitus. Kilpailijat toimivat näytettyjen lippujen ja valojen mukaisesti, joten ohitus oli luvallinen ja siksi Schumin pitäisi saada pitää ansaitsemansa sijoitus.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Jaa, no oli ainakin hetken aikaa kivaa.

Mutta siellä on Damoni tuomaristossa, lienee vähän kalavelkoja maksamatta?;)

Sitä paitsi kyllä niin legendaarisella kuljettajalla kuin Schumi pitää saada olla vähän jokerikortteja hihassa. Nyt on vähintäänkin Kickelstonen puututtava peliin!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Itse asiassa ohitus ei ole laiton, koska vihreät valot ilmoittivat kilpailun jatkumisesta. Toki kilpailun jatkuminen SC-linja ja maalilinjan välillä oli kisavirkailijoiden virhe - siis se ei ollut tarkoitus. Kilpailijat toimivat näytettyjen lippujen ja valojen mukaisesti, joten ohitus oli luvallinen ja siksi Schumin pitäisi saada pitää ansaitsemansa sijoitus.
Juu siis kirjoitin päin peetä. Eli siis radalla ohitus oli laillinen mutta tilanne radalla ei ollut kuten sen olisi pitänyt sääntökirjan mukaan olla. :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mielenkiinnolla odotan pepejen roskalehdistön tulkintoja tästä(kin) asiasta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Vaikuttaa siltä, että F1:n Marokon osakilpailu oli yhtä romurallia, turva-autoilua ja järjestäjien sähläilyä. Vai olivatko ne kisat sittenkin Monacossa? :alppu:

Tuosta viimeisen kierroksen tilanteesta voi todeta vain sen, ettei FIA näemmä vieläkään ole oppinut käyttää turva-autoa Grand Prix - autoilussa. Eihän se aktiivisesti ole ollutkaan käytössä kuin vuodesta 1993?

Mutta tämä päivä osoitti jälleen kerran että F1 tarvitsi Michael Schumacherin takaisin. Siis kuka muu nykyisestä kaartista ei ainoastaan näki mahdollisuuden, vaan myös käytti sen maksimaalisesti hyväkseen? Ainakaan tänään siihen ei pystynyt kuin yksi ja ainoa mies. Vain kun Michael on radalla ja Ross Brawn varikolla, voi FIA olla noin pahasti rähmällään. Nämä kaksi herraa pitivät tänään entisiä työnantajiaan kunnolla pilkkanaan ja tekivät selväksi kaikille etteivät yhteistyötä tekevät seitsenkertaiset maailmanmestarit ole muuttuneet vuosien jälkeen pätkääkään ja ettei tällaista tarinaa voisi edes parhaat Hollywood-käsikirjoittajat keksiä. Rocky who?
Mitä ihmettä Schumi oikein ajatteli? Ihmettelisin jos sais pitää sijansa, aina se yrittää kusettaa sääntötulkinnoilla tai muuten likaisella pelillä. Miksei voi vaan ajaa kilpaa normaalisti.
Tähän on helppo vastata: Schumacher haluaa voittaa. On aina halunnut ja tulee aina haluamaan. Siksi hän tuli takaisin. Hinnalla millä hyvänsä. Hän on kilpa-ajaja ja ehkä viimeinen omasta sukupolvestaan, joka kiistämättä oli erilainen kuin nykyinen sukupolvi. Jos hän voi ohittaa edellä olevan auton, hän sen tekee. Ja jälleen kerran hinnalla millä hyvänsä.

Ja toisaalta kyseessä oli kuudes sija. Mitä hän siinä menetti, jos hän hinnalla millä hyvänsä yritti ohittaa Alonson? Ei yhtään mitään. Hän on Michael Schumacher. Ei häntä kiinnosta. Jonkun toisen kuljettajan kohdalla se oli hyvä asia, Schumacherin kohdalla ehkä ei, mutta tuskin hän siitäkään välittää. Brawn tietää tilanteen ja niin tietää lähes kaikki F1:tä lähemmin seuranneetkin. Lopputuloksilla ja jollain FIA:n arvottomilla pisteillä ei ole merkitystä. Schumacher vakuutti tänään, että kunhan auto vielä olisi kunnossa, niin hän ja Brawn pystyvät yhä opettamaan nuorille tempun jos toisenkin kilpa-autoilusta.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Mitä ihmettä Schumi oikein ajatteli? Ihmettelisin jos sais pitää sijansa, aina se yrittää kusettaa sääntötulkinnoilla tai muuten likaisella pelillä. Miksei voi vaan ajaa kilpaa normaalisti.
Schumi ajatteli että kun annetaan lupa ohittaa niin hän yrittää sitä viimeiseen asti. Voitko syyttää kilpakuljettajaa tästä?

En ymmärrä miten voi tulkita eri tavoilla vihreää lippua, sehän on niin selkeä merkki kilpailun jatkumisesta kuin vain voi olla.

Toki virhe tässä tapahtui, mutta se kävi ratavirkailijalle eikä siitä voi Schumia syyttää.

Täysin käsittämätön rangaistus.


Itse en pidä Schumia "suurena mestarina", juuri hänen likaisten temppujensa takia, mutta en silti tuomitse häntä sellaisesta, jota hän ei ole tehnyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kilpailu ruhtinaskunnan kaduilla tänään oli suorastaan kutkuttavan hieno ja jännittävä. Australian nopein mies otti ansaitusti toisen perättäisen voittonsa ja voitoista hienoimman eli Monacon voiton.:thumbup: Vettel otti hienon startin, mutta ei voinut tänään mitään Webberille. Kubica teki hienoa työtä myös vaikka voiton avaimet menivät jo ensimmäiseen mutkaan. Kisassa Monacon tyyliin olevia turva-auton tilanteita nähtiin neljästi ja yksi niistä eli kaivon kannen irtoaminen oli kyllä päivän paras. Tuli kyllä hieman NASCAR-meininki siitä tilanteesta.:D El Banco Hombre eli Alonso tarjosi katsojilleen viihdettä koko rahan edestä ohittamalla näitä reilusti itseään hitaampia autoja ja lopulta jokseenkin melkein lopussa olevilla renkailla möhli paikkansa ellei muuta tapahdu.

Siitä lisää pian... Rosbergilla ei taktiikka toiminut ja sitäkin ihmettelen ja miehenä itsenään olisi kyllä ärräpäitä lentänyt sillä renkaat toimivat ja olisi voinut ajaa vielä ainakin 4-6 kierrosta ennen varikolle tuloa sillä jo pehmeät renkaat toimivat nykyään sen verta hyvin, että yksi pysähdys riittää. Aikoinaan tietysti D-seoksilla joutui käymään kaksikin kertaa sillä renkaat olivat yleensä aina loppu kisan lopussa. C-renkailla vain yksi pysähdys korkeintaan oli mahdollista ja jos ajoi B-seoksilla tai A-renkailla niin ei tarvinnut miettiä varikolle menoa lainkaan. Näin ainakin Monacossa 93 jossa Senna ja Brundle teki stoppeja ja muutama muu myös ja Prost kärsi 10 sekunnin rangaistuksen.

Kovilla renkailla oltiin vanhojen B tai A-renkaiden tasolla sillä vasta aivan lopussa Alonson vauhti alkoi hidastua selvästi. Vanhoissa 100 kierroksen Monacon kisoissa kovillakin renkailla olisi jouduttu kertaalleen varikolla käymään. Pienten tiimien kisa oli aika karmeaa seurattavaa. Virgineillä ongelmia ja Lotuksen pora jumittui taas kerran väärässä paikassa. Luulisi poria varastossa olevan enemmänkin:thumbdown. Hispanialla yllättäen oli myös erittäin hyvää ajoa vaikka kummatkin kuskit olivat liikkuvia shikaaneja niin hyvin ajoivat kuitenkin kisansa. Senna tosin kärsi teknisistä vioista lähes koko kilpailun ajan ja Chandhok oli lähellä päätyä Päättömäksi Ritariksi kun muuan Viinitilallinen ajoi päin ja osui pahasti. Onneksi ei käynyt kuinkaan.

Trullilla oli ongelmia varmaan sekä autossa, että henkisellä puolella... kyllä se varmasti syö miestä kun joutuu Toyotalta jämätalliin, mutta pitää sitä asennetta löytyä jos meinaa jatkaa uraansa hyvinkin... kierrosajat hitaampia kuin Mansellin autolla 92 aika-ajossa niin ei oikein hyvältä näytä.:frown: Petrovilla renkaat puhkeili ja lopuksi keskeytys ilmeisesti jarrujen takia. Keken sanoin Monacossa jos autosta hajoaa jarrut on parempi ajaa se pilttuuseen saman tien. Heikillä oli taas hieno kisa, mutta tekniikka petti taas. Hamilton ajoi hienoa kisaa varjoissa ja samoina sankareina toimivat Force Indiat ja Toro Rossot. Schumilla oli erittäin hieno kisa ja päästäänkin pian asiaan. Massalla oli myös onnistunut viikonloppu ja Buttonilla pettymys sillä haastetta olisi riittänyt. Ei kuitenkaan tänään.

Päivän puheenaihe eli tämä sääntötulkinta tästä ohituksesta on herättänyt näemmä melkoisen keskustelun. Viimeisellä kierroksella ja viimeisessä mutkassa ellei ole tuomittu kisaa lopetettavaksi turva-auton takana niin luulisi kyllä saavan ohittaa ja kun muutamassa muussakin kisassa tuo ns. Viimeisen mutkan säännöstä on ollut viitteitä niin kyllähän tuossa olisi Schumille pisteiden paikka ja kun sitä on tulkittu miten on ja perseilystä syytetään paikallista valomiestä niin ajajille se jos ei tarkoitettu virhettä ei merkitse mitään. Värin ollessa edes yhdessäkin paikassa vihreä niinkuin näkyy merkitsee vain että Let`s Go Racing!:D Damonin ollessa tuomaristossa niin jotenkin tuntuu että tässä on taas pientä katkeruutta ilmassa... mies ei itse tainut Monacossa voittaa urallaan.

No ei voittanut Manselkaan vaikka lähellä oli. Tämä taisi olla kaikkein aikojen toiseksi lähin Monacon maaliintulo ainakin näin lähimuistista vedettynä. Kaikkien aikojen Monacossa ainakin maalitaistelun perusteella oli kauden 1992 kisassa kun Mansell ja Senna ottivat tuolloin radalla yhteen ja harmittavasti jäi Nigelilta ottamatta tuo Monacon voitto Sennan jatkaessa voittoputkeaan. Kisasta näin loppuun sanottakoon sen verran että voisi tulevaisuudessa FIA:ssa tehdä edes hieman selkeämmin nuo säännöt eikä suhmuroida siellä niinkuin jonkun rahamies-poliitikon syntymäpäiväjuhlissa rahojen kanssa...:D Tietysti ainahan se Santanderin miehen tai Hamiltonin pitää päästä tuomariston per**een nuolemisella huipulle saaketti!:jaska:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Kuski radalla ollessaan tulkitsee vihreän lipun/valon käyttöä ainoastaan seuraavalla tavalla: Keltaisen lipun ohituskielto päättyy ja kisa saa jatkua. Vittu.
heihei, mä vastasin aikasempaan viestinkirjoittajaan joka ymmärsi mun viestin väärin.
En kritisoinut Schumia tai muita, näytin vain että olin ottanut mukaan sen jutun että säännöt muuttuivat 1999 ja 2010 välillä.

Saa lukea viestejä ennen kuin kommentoi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sauberilla oli kyllä surkeuden tie ongelmien muodossa jatkunut ja Williamsilla oli myös hyvä kisa Rubensilla kunnes osui seinään ja ratti lensi menemään. Kyllä sillä Rubensillakin kuohui varmasti sillä hetkellä yli äyräiden. Huomenna saattaa olla melkoinen lehdistön show tilanteesta ja saa nähdä koska vaikka Massaa moititaan niin kuitenkin oli Alonson edellä taas kerran ja muutenkin mies ajaa hyvin ja tekee hommansa kun Alonsolla on millon mitäkin polttopisteessä olemista niin kuin tuolla toisessa ketjussa mainittiin niin lintukodon idylli voi olla ulospäin hyvä, mutta sisältäpäin on selvää, että Italian ja Brasilian lehdistössä mielipide on jo kääntymässä Alonson vastaiseksi ja vain Espanjan lehdistön vaahtoajat ja Schumin vastaiset tyypit saavat tyydytystä tämän päivän tempusta minkä Schumi teki. Tosiaankin vaikka Schumi on tehnyt kupruja ja joutunut ainakin epävirallisesti eniten rangaistummaksi kuljettajaksi koskaan niin syytöntä ei pitäisi rangaista... ei edes Schumia.:dunno:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Upea tulos taas Red Bullille. Toivottavasti kuskienkin harmonia pysyy.
Kubicalla myös erittäin hyvin käteen sopiva auto. Silti, hassua höpöttää "ettei sillä pitäisi" top8aankaan ehtiä. Hyvä auto josta mies ottaa kaiken irtikin. Paras se ei kuitenkaan ole.
Schumi-tilanne typerä. Niin sekavia tulkintoja näemmä ja väärin häntä rangaista kun kuvissakin näkyy vihreää lippua ja valoa juuri ennen ohitusta. Palauttaisi sitten vaikka kierrosta aiemmat tulokset. Itse olin ensin luulossa että ehdottomasti ennen maaliviivaa ei ohituksia. Nyt sitä arvottiin, ja vihreiden hämäysmerkkien jälkeen vittuiltiin mielivaltaisesti. Perseestä.
Niin ja myös, varikkoviivaa tunnuttiin ylittävän. Massa ja joku muukin muistaakseni. Useimmat silti selkeästi varoivat ylittämästä. Tällä kertaa rangaistusarpa ei rankaissut :nope:
 
Ylös